Real life stories

Repotageserien fortsätter. I en serie reportage presenterar Agneta Wallner "real life stories" och porträtt av människor på Hudik Gym. Läs, berörs och inspireras!

Träning, en stressventil av vikt

Det var efter en omvärldspaning över stadens gymutbud som lotten hamnade på Hudiksvalls Gym för nyinflyttade Annelie Eriksson.

– Jag gick in på en del hemsidor och jämförde utbudet och kände att det här stället motsvarade mina önskemål. Jag har ju gymmat tidigare så jag visste vad jag ville ha, säger Annelie som närmaste kommer från Söderhamn.

Till vardags arbetar hon på Hudiksvalls kommun. Vanligtvis tränar hon runt tre till fyra pass per vecka, vilket ger en bra motvikt till ett stillasittande kontorsjobb. För Annelie är träning också en betydelsefull stressventil samt ett andningshål när jobbiga saker i livet inträffar.

– En annan fördel som inte alla gym erbjuder, är stämpelkort för den som inte bor i Hudik. Det möjliggör att jag och min särbo kan träna ihop när han kommer och hälsar på, menar Annelie som både kör i gymmet samt går på pass, såsom rygg- och rörlighetsträning.


text och bild
Agneta Wallner

 

Tilde rensar tankarna/huvudet
på gymmet



För 16-åriga Tilde Röe är kontinuerlig träning på cirka fem pass i veckan mer än bara fysisk träning.
– Här kan jag släppa jobbiga tankar och låta känslorna komma ut via träningen, säger hon just i begrepp med att avsluta dagens pass med stretchning.

Mestadels kör hon i gymmet men varvar även med passträning såsom Bodypump och yoga. Träningen har hon gemensamt med sina föräldrar och att dela samma intresse med dem är kul tycker Tilde.
- Målet med min träning är att må bra. Jag märker att jag får energi och orkar mer i vardagen när jag gymmar dessutom sover jag mycket bättre.


text och bild
Agneta Wallner

 



 

VÄNNER SOM PEPPAR

Britt Frank och Lena Bergquist har känt varandra i drygt 30 år. Faktum är att deras vänskap inleddes just på ett gym. Lena ville komma i form efter att fött sitt första barn och frågade Britt, som då ägde ett eget gym, om hon kunde hjälpa till.

– Visst, träna med mig fem gånger i veckan, sa Britt.
– Kan jag väl, återberättar Lena och båda garvar åt minnet.

Vänskapen djupnade och har bestått liksom träningen. De erkänner dock utan omsvep att de är lite ”av-och-på”, när det gäller kontinuiteten i gymmandet. Därför är det en fördel att träna med en kompis. När den ena segar, peppar den andre.

Just nu kör tjejerna mestadels Milon. Konceptet passar dem perfekt liksom den lugna atmosfären inne i lokalen. Andra fördelar som de gärna lyfter är att de slipper passa tider. Det är bara att sätta sig vid maskinerna som är individuellt förprogrammerade och köra.
– Du kan enkelt avläsa dina framsteg via din inloggning. Milon lämpar sig också bra för familjeträning så ibland hänger mina söner med. Det är alltid roligt att göra något tillsammans, avslutar Britt.

 


Text & bild:
Agneta Wallner

 

TRÄNINGSHATARE SER HÄLOSVINSTER


Stina Almberg är träningshataren som bestämde sig. Efter att ha läst boken Hjärnstark, av Anders Hansen insåg Stina att kontinuerlig träning måste bli en del av vägen mot bättre hälsa i både kropp och knopp.
 

Efter att ha varit sjukskriven för utbrändhet, med ökad stresskänslighet som följd, letade hon efter en hållbar strategi till ett bättre mående. Hon är öppenhjärtlig när hon berättar i syfte att lyfta problematiken. Hon vet att hon inte är ensam.

– Träning och utseende har aldrig intresserat mig. Jag tycker det är skittråkigt. Men efter boken Hjärnstark, där fysisk träning lyfts som en viktig faktor för det psykiska välbefinnandet bestämde jag mig.
I samma veva tipsades hon om en coachgrupp på Hudiksvalls Gym. En grupp, där deltagarna erbjöds stöttning såväl i grupp som individuellt, gällande träning, kost och mående i allmänhet.

– När jag gick med, satte jag press på mig själv och såg till att det blev av, säger Stina som tidigare hittat miljontals av ursäkter för att inte sätta igång.

Coachgruppen med ledaren Jennie Blomstrand i spetsen var den knuff hon behövde. Från att inte träna något alls, tränar Stina idag tre pass per veckan på HG, alltifrån Milon till spinning och mage och ryggpass.
– Jag tycker fortfarande inte att det är roligt, men jag inser att jag har behovet. Det känns bra både under och efter passen.

Fortfarande kan det gå upp och ned med måendet, men resultaten fem månader senare är tydliga. Såväl kondition som muskelstyrka har förbättras och idag är hon mindre stresskänslig och gladare.
– Fysisk träning kommer vara en del av mitt resterande liv, oavsett vad jag tycker och känner, avslutar Stina Almberg bestämt.

 



Text & bild:
Agneta Wallner